Професионално изработени визитки основно са в:
Два формата
– класически 90х50мм
– европейски 85х55 мм (идентичен с формата на банкова карта)
– творчески какъвто сътвори дизайнера
Посочените размери са крайни и се получават след изрязването, нарича се ОБРЯЗАН размер. Обичайно файлът трябва да е уширен с 2,5мм от всички страни. След уширение получаваме така наречения НЕОБРЯЗАН размер, който за класическа визитка става 95х55мм, а за европейския формат 90х60 мм.
Това е изходящият размер, в който започва да се работи дизайна.

По тези сини линии ще бъде отрязана визитката. Допустимо е уширенията да са и под 2,5мм, но задължително е да са по-големи от 1,5 мм, за да е застрахован файлът и съобразен с технологичните допуски при рязане на полиграфски нож.
При купчинка с височина 7-8 см (около 250 визитки на 350 гр картон) допустимото отклонение от най-горната визитка, до най-долната е 0,5 мм изместване.
Реже се на два ножа винаги, когато имаме разнороден фон и допирайки се визитките една до друга се получава разноцветност. Няма машина, която да гарантира изключително точно рязане, на мястото на допира, затова професионалният метод е чрез уширение и двоен нож.

При бял или едноцветен фон е допустимо да се изработят визитките в обрязан размер и да се режат на 1 нож.

След като сме уточнили размера, е необходимо да си изясним в коя програма ще я работим. Ако визитката е с преобладаваща векторна графика е препоръчително да се работи в Adobe Illustrator или Corel Draw. Във векторните програми се изчертават лога и се оформя разположението на текстовете.
Характерно е, че всички вектори запазват перфектното си качество, независимо от уголемяването. За професионално изработени визитки най-предпочитани са векторните файлове.
Ако за визитката ще се използва снимков материал, то е подходящо да се обработи в Adobe Photoshop. Това е растерна програма с най-добрите инструменти за обработване на снимки.
При създаване на файлове във Adobe Photoshop е задължително да си зададете коректно изходящите параметри.
Правилата
първо
Среда CMYK
второ
300 dpi (pixel per inch) – Ако зададете 300 точки/см файлът ще стане 5 пъти по-тежък.
трето
Необрязаният размер в избраната от вас мерна единица (милиметри, сантиметри)


Не е проблем да се работи и в RGB среда, но е задължително, когато се приготви файлът за печат, да се преобразува в CMYK. Удобното на RGB средата е, че файловете са по-леки и по-бързо се изпълняват всички функции. Има плъгини и ефекти, които сработват само в RGB среда. Проблемът, който може да се появи при пускане за печат на RGB изображение е, че се отпечатва в черно-бяло, а не цветно, както е подадено.
четвърто
Всички картинки се поставят от край до край, като се съобразявате, че ще се отрежат на 2,5 мм.
пето
Важно е да знаете, че за професионално изработени визитки, е подсигурена добра читаемост, като текстовете са поставени на около 4-5 мм навътре от ножовете. Допустимо е да са по-близо до ръбовете, но не по-малко от 2 мм от ножа

шесто
Препоръчително е за текстовете големината на шрифта да е минимум 8 pt., но за ръкописните шрифтове минимума е 10 pt.
седмо
Добре е да запазвате всяка визитка в два файла
– работен вариант в текст (Подходящи формати: .ai, .cdr, .psd)
– принтерски файл без леари, в криви, в CMYK (Подходящи формати: .eps, .tif, .pdf)
осмо
Желателно е във визитката да се използват два до три шрифта.
девето
Цветовата гама е от огромно значение за отличната визия. Единият подход е да работите с контрастни цветове, а другият е в по-монохромна гама с близки по въздействие багри. Двойки контрастни цветове са: жълто-лилаво, червено-зелено, синьо-оранжево.
десето
Всеки цвят е съставен от точен процент от четирите основни цвята CMYK съответно циан, магента, жълто и черно. Например:
Тъмно син – C-100% M-75% Y- 0% K- 0%
Оранж – C-0% M-60% Y- 100% K- 0%
Червен- C-0% M-100% Y- 100% K- 0%
Зелен – C-100% M-0% Y- 100% K- 0%
Лилав – C-70% M-100% Y- 0% K- 0%
Бордо- C-0% M-100% Y- 100% K- 30%
За да изглеждат чисти цветовете, е желателно да се ограничава състава им до 2-3 от основните цвята. Това гарантира по-стабилен печат и избягване на разнотонието в тиража.
За плътен черен цвят на фон, най-добрият разпад е C-20% M-20% Y- 20% K- 100%. Колкото и да изглежда логично C-100% M-100% Y- 100% K- 100%, такова насищане може да донесе повече проблеми, отколкото ползи, защото изсъхването ще отнеме „безкрайно“ време, при което цапането и копирането е почти неизбежно.
единадесет
За черен текст се използва C-0% M-0% Y- 0% K- 100%. Само този черен цвят може да се „надпечата“ върху фона. Това е полезно, защото ако има фон, текстът няма да го пробие и няма да се подаде бяла сянка. Ако ползвате някакво сложно черно, например C-87% M-73% Y- 63.5% K- 86.6%, фонът ще се пробие от CMY и черното няма да се надпечата.
ОБОБЩЕНО за какво трябва да съблюдавате при подаване на файл за печат на професионално изработени визитки
- Верен необрязан размер
- Условно предвидени линии за обрязване по 2,5 мм навътре от всички страни
- Правилна резолюция 300 dpi
- Векторни лога и графични елементи
- Добра читаемост
- CMYK среда
- Текстове в криви
- Големина на шрифта над 8 pt.
- Контрол на цветовете
СЛЕДВАЩА СТАТИЯ: ХАРТИИ и КАРТОНИ
Направете сами своите визитки тук: www.wizitka.com
Разгледайте и другите ни дейности: прахово боядисване; галерии с продукти; външна реклама; печатница
За информация свързана с водно рязане посетете: www.waterjet.bg